Render.ru

Maya2018. Maya Help.

Рейтинг
143
#21
Создание полигональных примитивов (Create polygon primitives)

В типичном рабочем процессе вы создаете в Maya заранее определенные 3D-геометрические фигуры, называемые примитивами, в качестве отправной точки для 3D-моделирования. Затем эти примитивы можно использовать как есть или модифицировать в более сложные формы.. Например:
  • Создать примитив сферы, а затем масштабировать его, чтобы он выглядел более эллиптическим
  • Отделить половину сферы, чтобы сделать купол
  • Создайть плоскость, чтобы использовать ее в качестве пола в сцене
  • Использовать функции Boolean для пересечения примитивов друг с другом и создания новых фигур
Опции создания примитивов находятся в меню Создать (Create menu). Например, Create > Polygon Primitives > Cube.
Опции для каждого типа примитива выбираются путем выбора бокса опций (option box) рядом с названием примитива. Например, Sphere >
, Cube >
, Cone >
,
и т. д.
В этом разделе описаны некоторые из наиболее распространенных способов создания примитивов многоугольников.

Topics in this section
Parent topic: Polygon selection and creation
 
Последнее редактирование:
Рейтинг
143
#22
Рисование полигонов.
(Draw a polygon)


Вместо того чтобы начинать с базовой примитивной формы, вы можете создать полигональную сетку, нарисовав ее с помощью вершин. Это удобно, если у вас есть конкретная 2D-фигура, которую вы хотите обвести.



Что бы создать новый полигон
  • 1. Выберите Mesh Tools > Create Polygon Tool.
  • 2. Кликните, чтобы разместить первую вершину.
    Maya размещает вершины на координатной плоскости, если вы не привязываете их к существующей геометрии.



  • 3. Щелкните, чтобы разместить следующую вершину. Maya создаст ребро между первой и последней точками, которые вы разместили.



  • 4. Поместите еще одну вершину. Пунктирная грань соединяет три вершины.
    Важно: То, как вы размещаете вершины, определяет направление нормали к фейсу. Если вы размещаете вершины по часовой стрелке, нормаль грани направлена вниз. Если расположить вершины против часовой стрелки, нормаль грани будет направлена вверх.



  • 5. Выполните любое из следующих действий:
    • Нажмите Enter, чтобы завершить создание полигона.
    • Нажмите Delete, чтобы удалить последнюю размещенную точку.
    • Нажмите Y, чтобы начать новый полигон.
    • Продолжайте размещать вершины, чтобы создать четырехугольник или n-угольный полигон.
    • Чтобы перейти к редактированию вершин, нажмите Home или Insert. На предыдущей вершине появится манипулятор. Используйте манипулятор, чтобы переместить вершину, нажмите Delete, чтобы удалить сегмент, или щелкните другую вершину, чтобы отредактировать ее. Для завершения работы снова нажмите Home или Insert.


Related topics

Topics in this section


Parent topic:

Polygon selection and creation
 
Последнее редактирование:
Рейтинг
143
#23
Create symmetrical polygon meshes

Maya lets you create polygon models that have symmetry. Symmetry is when a form has balanced proportions across a dividing line or axis. There are many types of symmetry possible. The most common types of symmetry are bilateral symmetry and radial symmetry.
In Maya you can model a polygon mesh symmetrically using the following features:
  • Duplicate Special
  • Mirror
  • Subdiv Proxy
Using Duplicate Special to create a symmetrical mesh

The Duplicate Special feature lets you copy any object across the X, Y, or Z axis using the object’s pivot point as a reference point. Duplicating an object in this way creates an identical copy that is separate from the original.
To mirror a polygon mesh across its pivot point using the Duplicate Special feature
  1. Select the polygon mesh and choose Edit > Duplicate Special >
    .
  2. Set the Translate and Rotate values to 0.
  3. Set the scaling to -1 for the axis (X, Y, or Z) across which you want to mirror the polygon mesh.
  4. Click Duplicate Special.
    Note:
    When you scale an object by -1 across its axis of symmetry, the surface normal will be flipped. Keep this in mind when you need to perform other modeling operations on the mesh. You can reverse the normals using Mesh Display > Reverse.
Using Mirror to create a symmetrical mesh

Use the Mirror feature when you have created one half of a model and want to create an identical duplicate mirrored half. The original half of the polygon mesh is duplicated across an axis of symmetry specified in the Mirror Options. You can also merge the duplicated polygon mesh with the original mesh to create one resulting polygon mesh.
To mirror a polygon mesh across its bounding box using the Mirror feature
  1. Select the polygons and choose Mesh > Mirror >
    .
  2. Choose the appropriate settings.
  3. Click Mirror.
Note: The default Mirror Axis Position is World. If you find your geometry is not mirroring as expected, try changing this to Bounding Box or Object instead.

Using Cut Geometry to create a symmetrical mesh interactively

You can model a polygon mesh and then copy it across a user-defined axis of symmetry using the Cut Geometry feature in the Mirror Options. The Cut Geometry feature lets you manually position the axis that the mesh will be duplicated across. You can see the copied mesh "mirrored" on the other side of the axis of symmetry, and then move the axis to slide the two objects together or apart, changing the shape and location of the intersection. You can delete the axis and the copied mesh to cut the original object along the axis. You can also merge the duplicated mesh with the original mesh to create one resulting polygon mesh. Cut Geometry can provide for interesting symmetry results depending on where you position the axis of symmetry.
To model a polygon mesh symmetrically with Cut Geometry
  1. Select a polygon mesh.
  2. Select Mesh > Mirror >
    .
  3. In the Mirror Settings section, turn on Cut Geometry. Also turn on Mirror Cut Plane if you plan to make further alterations to the axis of symmetry later.
  4. Click Mirror.
  5. Use the manipulator to adjust the plane of symmetry.
    Note:
    • If you move the plane of symmetry so far that it occludes all of the original object, going beyond the "positive edge" (last remaining edge), then both the original object and its mirror image will disappear (except for one face on each). If you want to mirror the object in the direction of its positive edge, then move the symmetry plane so it intersects the original object and rotate the symmetry plane 180 degrees.
    • When you delete history of an object on which you have applied a Mirror Cut Plane, the plane of symmetry is not deleted. You must manually delete the plane of symmetry.
Using Subdiv Proxy to create a symmetrical mesh

Subdiv proxy lets you simultaneously preview the smoothed version of the polygon mesh while you modify the original mesh. The original mesh appears partially transparent so you can view the smoothed version beneath. When you turn on Subdiv Proxy’s Mirror Behavior option, you can modify the original half of the polygon mesh while the other half updates.
To model a polygon mesh symmetrically using Subdiv Proxy
  1. Select a polygon mesh.
  2. Select Mesh > Smooth Proxy > Subdiv Proxy >
    .
  3. In the Subdiv Proxy options window, set Mirror Behavior to Full, set the Mirror Direction, and click Smooth.
    The original mesh is mirrored along the Mirror Direction.
  4. Modify one half of the subdiv proxy (for example, using Edit Mesh > Extrude).
    The modification automatically updates on the opposite half of the subdiv proxy.
  5. If you want to combine the two halves, select Mesh > Smooth Proxy > Remove Subdiv Proxy Mirror.

Notes on mirroring polygon meshes using Subdiv Proxy

  • Mirroring only works across the world axes. Mirroring an object that has been arbitrarily rotated may produce unexpected results; some geometry may overlap as a result.
  • If you modify the mirrored half of the subdiv proxy in object space mode, dragging a manipulator in one direction will modify the proxy in the opposite direction.
  • If you modify the mirrored half of the subdiv proxy in world space mode, dragging a manipulator in one direction will modify the proxy in the same direction.
  • If you modify the original half of the subdiv proxy, in object space or world space mode, dragging a manipulator in one direction will modify the proxy in the same direction.
    Tip:
    After you have created a symmetrical model using Mesh > Smooth Proxy > Subdiv Proxy (with Mirror Behavior set to Full), use Mesh > Smooth Proxy > Remove Subdiv Proxy Mirror to remove the smooth mesh. Then use Mesh > Smooth Proxy > Subdiv Proxy (with Mirror Behavior set to None) once again to create a smooth mesh that you can animate non-symmetrically.
Related topics
Parent topic: Polygon selection and creation
 
Рейтинг
30
#24
Draw a polygon

Instead of starting with a basic primitive shape, you can also start your polygon mesh by drawing it using vertices. This is useful if you have a specific 2D shape that you want to trace.
Этого чувака мы рисовали на полях тетрадок в средних классах
это атавизм древний очень
 
Рейтинг
143
#25
Вчера выяснилось что оригинальный ресурс больше не доступен без VPN.
Видимо, компания Autodesk обнаружила, чем я здесь занимаюсь, и приняла превентивные меры.
В связи с этим не буду больше специально добавлять ссылки на оригинальный ресурс.
 
Последнее редактирование:
Сверху