Я эту тему с буржуями обсуждал.... вот чего пишут:
Nope, it can't do rigid bodys. Weird, softimage had just about everthing but them .
There is kind of a way to fake it, though. It doesn't usually work very good, but depending on what you want to do, it might be good enough. Basically, set the softbody up to as stiff as you can without it takeing forever to celculate. Then, duplicate the object thats the softbody (remove the softbody stuff if it stays around after the duplicate). Then, make a cluster of all of the polys of the softbody. Finally, use the constrain by cluster command to have the duplicate of the softbody follow the softbody, and not deform at all.
This really doesn't work very good, but if your just trying to make a rolling ball or something, it'll work. There would be some ways along these lines to rig it to even rotate and stuff. But, you'll just have to experament and see if this works for you .
Можно попробовать подобрать stiffness (Устанавливает жесткость решетки, приложенной к объекту. Более высокие значения заставляют объект лучше сопротивляться деформациям, хотя чрезмерно высокие значения могут привести к неустойчивости)- это из родного хелпа;
и поставить выборку (sampling) на 0.
Если объектов должно быть много - тогда можно воспользоваться системами частиц с инстант объектами. А у частиц динамика сделане довольно неплохо,
правда повозиться с настройками прийдётся.
Что касается моего мнения - то я против использования твёрдых тел. Анимация сразу становится пластмассовой.
Вспомните, например что у диснея даже самые твёрдые тела ведут себя почти всегда как мягкие... будь то молот, наковальня или кирпич.
Удачи